2013. augusztus 27., kedd

Egy bejegyzés margójára

A tegnapi bejegyzésemhez érkezett az alábbi komment, amire úgy gondolom, mivel többeteket érinthet, itt válaszolnék.
WHOBBI Wekerlei Minibazár írta:
"Jól néz ki ez a fosszília, egészen élethű. De ez, ahogy olvasom, igazán a festési technikádnak köszönhető, mert az anyagok száradása miatt én inkább gondolnám mindezt a már megszokott anyagokkal készíteni. Mint pl. levegőn száradó gyurma, struktúr, vagy egyéb paszta. Talán olcsóbb is. Mi a véleményed erről?:-)"
Kedves WHOBBI! 
Igazán örültem a bejegyzésednek, mivel ezzel rákényszerítettél arra, amit megjegyzem régóta terveztem, de mindig elmaradt, hogy megpróbáljam kiszámítani az általam használt alapanyagok költségét. Úgy gondolom, Te is kreatívkodsz, így tudod, hogy ez nem egyszerű feladat, nem is lehet fillérre kiszámolni, főleg csak ha egy tárgy készül!
Art Stone ékszerek

De mielőtt megmutatnám a számításaim eredményét,előtte még válaszolnék arra, hogy miért nem  levegőn száradó gyurma, struktúr, illetve egyéb paszta segítségével készítettem ezt a tárgyat. 

Úgy gondolom, mi akik kézműveskedünk, nagyon sokféle módon és sokféle anyaggal el tudjuk érni ugyanazt a hatást. Azt hogy ki éppen mit választ, ez gondolom függ a rendelkezésére álló, számára hozzáférhető anyagoktól, az anyagi keretétől, a technikától, amivel dolgozni szeret, vagy kíván és nem utolsó sorban  a stílustól, ami mellett elkötelezi magát. A művészi, alkotói szabadságba számomra ez is beletartozik és aki olvassa a bejegyzéseimet és figyelemmel kíséri az általam készített tárgyakat  láthatja, hogy sokféle anyagot, technikát, technológiát és stílust használok, illetve mutatok be, de úgy gondolom és remélem, hogy sehol sem érhető tetten olyan kijelentésem, amivel arra utalnék, hogy az általam készített tárgy csak úgy, csak olyan anyagokkal és technikával kivitelezhető. Ezért törekszem arra, hogy a saját alkotásaim mellett, az általam kiválasztott témához kapcsolható egyéb kreatív megoldásokat is bemutassam.
A kérdésre, hogy ezt a tárgyat miért nem a megszokott alapanyagokkal készítettem az az egyszerű magyarázata, hogy most ismerkedem az Art Stone anyaggal és hajt a kíváncsiság, hogy milyen lehetőségeket rejthet a vele dolgozó alkotók számára. Ennek a kísérletnek az egyik eredményét osztottam meg az érdeklődőkkel.

Először leírnám a kommentben szereplő levegőn száradó gyurmák, struktúrpaszták és a paverpol+art stone keverék összehasonlító elemzését, gondolom ez segít abban, hogy ki-ki eldönthesse mit, mivel akar elkészíteni. Hozzáteszem ez a saját tapasztalatom!


  1. Formálhatóság: A struktúrpaszták ecsettel vagy spatulával felhordható általában paszta állagú 3D technikánál használható alapanyagok. Kevéssé kiemelkedő felületek létrehozásánál nagyon jól használhatók, de vastagabb felületet csak több réteg egymás utáni felhordásával lehet kialakítani. A levegőn száradó gyurmák kézzel és egyéb eszközökkel pl. formakinyomók,  jól alakíthatók. Az általam használt Paverpol+ArtStone keverék állaga, mivel szabadon változtatható a komponensek aránya, tetszőlegesen, az igénynek megfelelően állítható be.
  2. Száradás, kötés: A száradás, kötés idő mindhárom anyagnál nagyban függ a réteg, a tárgy vastagságától, a helyiség hőmérsékletétől, a levegő páratartalmától. A struktúrpaszta viszonylag gyorsan szárad, de ez még óvatos hajszárítózással növelhető, ha viszont túl erős a szárítás, akkor a felülete már megköt, míg az alatta lévő réteg nedvesen marad, így sérülékeny lesz. A gyurma is gyorsan szárad, néha még azelőtt, mielőtt sikerülne a végleges formát elkészíteni, ezért elég gyorsan kell vele dolgozni. Egyes típusoknál előfordul, hogy száradás közben megváltozik a mérete. A Paverpol+ ArtStone méretváltozás nincs, viszont lassabb az előzőeknél a száradási ideje. Festhető állapotba mondjuk egy levél nagyságú és vékonyságú tárgy kb. 1 óra múlva kerül. Ezért, ha gyurma helyett ezzel dolgozom, akkor a tárgy díszítésének legelső fázisaként elkészítem pl. a virágokat, leveleket, és míg az egyéb díszítéseket végzem, addig ezeknek van ideje megszáradni.
  3. A felület száradás után: A struktúrpasztával kialakított felület egyenetlen, de sima állagú, a gyurma felülete sima, míg a Paverpol+ArtStone, ahogy a nevében is bent van rusztikus, kőhatású.
  4. További rögzítés: A gyurmából és a Paverpol+ArtStone keverékből kialakított tárgyakat amennyiben szükséges mása felületre, vagy egymáshoz rögzíteni kell. A gyurmánál ez valamilyen hobbiragasztóval történik a száradás és ha szükséges festés után. A Paverpol+ArtStone esetében az egyes részeket a formálás után azonnal a helyükre lehet rögzíteni Paverpol segítségével, vagy száradás után ugyanígy rögzíthetők.
  5. Szín és egyéb díszítés: Mindhárom anyag száradás után akril festékekkel jól festhető. A gyurmáknak van gyárilag színezett változata is, a Paverpol+ ArtStone pedig a bekeverés során pigmentekkel tetszőlegesen színezhető.
  6. Sérülékenység: A struktúrpaszta, ha a tárgy jól alapozott és nem túl vastag a réteg, akkor elég stabil. A levegőn száradó gyurmák, főleg az olcsóbb típusok, nagyon könnyen törnek, a drágábbaknál már van olyan, ami megőriz egy rugalmasságot, teljesen nem keményedik meg, viszont így nem is törik annyira. A Paverpol+ ArtStone keverék, ha megkötött szinte törhetetlen, például ha ékszert készítéskor nem fúrsz bele lyukat, akkor a teljes száradás után ezt csak fúróval teheted!
És végül az ár kérdése!!!
Az első táblázatban a Paverpol különféle típusainak és kiszerelésének bruttó fogyasztói árából számoltam ki az egyéb alapanyagoknál használatos 50 ml-es egységre az árat.
 
Paverpol
(100 ml=108 g)
ml
gr
br.fogyasztói ár
br. fogyasztói ár
50 ml-re számolva
Átlátszó
250
270
2130Ft
426Ft
Fekete, testszínű
926
1000
5190Ft 
280Ft
Átlátszó
926
1000
4980Ft
269Ft
Bronz
926
1000
5280Ft
285Ft
Fekete, átlátszó
5324
5750
25600Ft
240Ft
Bronz
5324
5750
26110Ft
245Ft
Átlátszó
5324
5750
24740Ft
232Ft
Art Stone
-
300
3300Ft
-

A második táblázat pedig az interneten talált levegőn száradó gyurma árak és a Paverpol+ArtStone keverék árának összehasonlítását mutatja. Mivel a keverés során volt némi anyagveszteség, ezért az első szám a lemért alapanyagok árát, míg a második a bekevert, 30 gr-ra számított árát mutatja!
 
Gyurmák
bruttó fogyasztói ár 30 gr-ra számolva
Opla levegőn száradó gyurma
640-700 Ft
Jovi levegőn száradó gyurma
135 Ft
Fimo levegőn száradó gyurma
41-107 Ft
Silk Clay levegőn száradó selyemgyurma
593 Ft
Paverpol + Art Stone levegőn száradó keverék
268/284 Ft

Remélem segítettem és így mindenki el tudja dönteni, hogy milyen anyagot és mire használjon a következő alkotásához.
Jó munkát!
Landscape / Tájkép (Liz Ciesluk)


2 megjegyzés:

  1. Köszönöm a válaszodat és azt, hogy kihangsúlyoztad, a leírtak a Te véleményedet és tapasztalataidat tükrözik, az alkotói szabadság jegyében. Az enyém most is eltér ettől, de ez jól van így, döntse el ki-ki saját maga. Ne leírások, nem vélemények, hanem saját tapasztalat alapján érdemes. Ami meg az árakat illeti, azért vegyük mindig figyelembe, hogy mit csinálunk és ahhoz mennyi anyag szükségeltetik, mert akkor tudjuk eldönteni, hogy megéri-e. Az egy egységre való lebontás pontos ugyan, csak nem mindig praktikus. Szerintem persze.:-) További jó munkát kívánok! Csikós Andrea

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Andi! Köszönöm, hogy figyelemmel kísérsz és megtisztelsz építő kritikáiddal. Neked is kreatív mindennapokat és örömmel várom további észrevételeidet! Monika

      Törlés